Všichni víme, že všechny inovace nekončí úspěchem a že pro dosažení úspěchu je třeba mít na paměti více pravidel, která vás dovedou do vítězného cíle. Proto přicházíme s našimi praktickými poznatky ze světa inovací. Jedna z věcí, která vám pomůže lépe inovovat je nebýt na inovace sám. Dozvíte se, jak zapojit do vaší inovace více lidí a jak si je zajistit.
Nikdy neinovujte sami
Málokdy za úspěšnou inovací stojí jeden člověk. Proto základem úspěchu je mít inovační tým. A pokud chcete v inovaci dosáhnout ještě větších úspěchů, zapojte do inovace všechny vaše zaměstnance. Není to nic přehnaného. U úspěšných společností bývá inovace aktivitou všech zaměstnanců. Přinejmenším je jim to umožněno. A jak je to u vás?
Hlavní důvod pro zapojení více lidí do společné inovace spočívá v tom, že za každou úspěšnou inovací jsou zkušenosti, čas, inspirace a také motivace. Ne nadarmo se říká, že více hlav více ví. Co nevidí jeden, vidí druhý, nebo třetí anebo desátý.
Jaká je realita u českých firem?
Zkuste si odpovědět sami. Kdo se ve vaší firmě podílí na inovaci? Vy sami? Vy a vaši společníci? Vy, společníci a vrchový management? A co vaši zaměstnanci? Nejčastější chyba je, že vrcholový management inovuje sám. Málokdo si uvědomuje, jak velký může být rozdíl v tom, zda za inovací stojí dva, tři manažeři anebo desítky lidí.
Naše zkušenosti ukazují, že v každé firmě lze inovovat velmi mnoho aktivit o kterých ne všichni vědí. Realita je taková, že lidé, kteří ve výrobě či v obchodě tráví každý den, dokážou proto vidět mnoho slabých míst, o kterých majitelé a ředitelé firem často nemají ani ponětí. Samozřejmě toto platí i obráceně. Lidé ve výrobě či středním managementu nevědí nic o strategii či o nových plánovaných výrobcích či službách, což pro angažovanost lidí a prosperitu podniku také není dobré.
Víme, že se nejedná o převratné zjištění. Avšak pravdou zůstává, že se jedná o velmi rozšířený jev, který firmy zbytečně brzdí v mnoha směrech.
Co když nemáte pro inovační tým lidi?
Je mnoho menších firem, které by uvítaly inovační tým, avšak nemají k tomu dostatečný počet zaměstnanců, které by mohli zapojit do inovačního procesu.
Tato situace má dvě řešení. První možností je využití brainstormingu na klíč, který naše aliance často využívá, ale i nabízí ostatním. Tak budete mít možnost sestavit si tým lidí s takovými zkušenostmi, které pro svou inovaci potřebujete. Využití takového brainstormingu je vhodné jak pro inovační začátky, například jako odstranění tzv. manažerské slepoty, kterou trpíme všichni. Ale lze jej použít i pro specializované projekty.
Druhým a zajímavým řešením je úzká spolupráce se strategickými partnery. Strategickým partnerem se rozumí firma, se kterou spolupráce může být dlouhodobá a spojení takových firem je oboustranně výhodné. Ve finále takovou vzájemnou spoluprací získají obě firmy potřebné zdroje, které jim nyní chybí. Může se jednat o čas, kontakty, finance, ale i know-how, zkušenosti a inspiraci, které jsou pro inovace klíčové.
Aliance pro inovaci pomáhá
Abyste nemuseli ztrácet čas a mohli se soustředit na váš byznys, máte možnost využít služeb Aliance pro inovaci, která vás dokáže v mnohém posunout vpřed. Abyste neinovovali sami, máme pro vás připravena tři řešení. Věříme, že jejich užitečnost sami oceníte:
- Rádi vás seznámíme se softwarem IQ Leonardo, který pochází z dílny API. Tento software umožňuje firmě zapojit do inovace všechny zaměstnance, jejich návrhy, hodnotit, měřit a vývoj inovace jednoduše řídit. Software umožňuje, aby se vaši zaměstnanci zaměřili na konkrétní oblast a ta se pak společně rozvíjela, nebo umožňuje dát vašim zaměstnancům v námětech na inovace volnu ruku.
- Zajímavý pro vás může být náš zmíněný koncept brainstormingu. Sami si volíte téma, které potřebujete řešit a typ firem, od kterých byste rádi znali jejich zkušenosti, názor a radu.
- Velmi přínosné pro vás může být zajištění strategických partnerství na klíč. Jejich použití je velmi široké. Záleží na vás, zda taková partnerství využijte v inovačním procesu, nebo pro obchod, strategii či optimalizaci časových a finančních nákladů. Aliance pro inovaci vám dokáže nalézt strategického partnera na míru, ale pomůže vám také problematiku strategických partnerství uchopit a provést vás celým procesem od přípravy, realizace až po měření efektivity.
A co nyní?
Víme, že informací může být najednou mnoho a realizace se vždy odlišuje. Proto využijte naší bezplatné konzultace, která vám pomůže řešit přesně tu oblast, kterou vy potřebujete. Stačí nám napsat na miroslav.kohout@alianceproinovaci.cz a my se Vám brzy ozveme.