Přemýšlíte o inovacích? Pokud ano, pak vás bude zajímat, jak se odlišit od firem, které neuspěly, anebo uspěly jen s minimálním efektem.
Vše je o přístupu k inovaci v samém začátku. Z praxe víme, že každé úspěšné inovaci a každému zlepšení by měly předcházet tři zjištění. Za prvé, kde jsou skutečná slabá místa anebo příležitosti. Za druhé, jak se slabými místy či příležitostmi naložit, popřípadě jaké oblasti nám mohou ovlivnit. Za třetí, jakým nejvhodnějším způsobem začít řešit slabá místa a jak nejlépe zacházet s příležitostí pro zlepšení.
Při mapování slabých míst a příležitostí se nesoustřeďte pouze na jedno slabé místo, které je na první pohled vidět, ale zmapujte všechny možná slabá místa. Ne nadarmo se říká, že všechno souvisí se vším. Často tak odhalíte místa, která vám škodí anebo příležitosti, o kterých jste často ani netušili. Jinými slovy, přemýšlejte o slabých místech a o možnostech zlepšení z širšího úhlu pohledu a komplexně.
Jak na to?
Řešení je jednoduché. Nikdy nebuďte na inovaci sami, protože pokud budete sami, tak využíváte jen vašeho potenciálu, vašich zkušeností a vašeho času. Máte 3 možnosti. Zapojte vaše zaměstnance, vaše obchodní přátele a partnery anebo využijte potenciálu Aliance pro inovaci. Jeden z důvodů, proč aliance vznikla, je práce sdílení zkušeností a vzájemná podpora. Je na Vás, co je vám bližší.
Jak je to u většiny menších a středních firem?
Většina firem ke své vlastní inovaci přistupuje často nekomplexně a povrchně. Tak se často přehlédnou slabá místa, která nejsou na první pohled vidět, ale efektivitu firmy omezují. Ať si to firmy uvědomují či ne, příčinou jsou naše staré návyky a manažerská slepota, které nám brání se na situaci podívat objektivně. Nejčastější důvod, proč to tak je? Inovátoři jsou na všechno sami. Proto prvním krokem k nápravě je si tuto situaci uvědomit a začít možná slabá místa, příležitosti a postupy řešit ve spolupráci i s jinými lidmi, kolegy. Samotné uvědomění bývá prvním krokem k nápravě, jak inovovat lépe, rychleji, levněji a získat tak výhody, které by vás mohly zbytečně minout.
Cesta k nápravě
Základem je přistoupit k inovacím systematicky a vážně. Dalším krokem je nebýt na inovaci sám a zvážit, zda vám pro zapojení do inovačního procesu budou stačit vaši zaměstnanci anebo zda má pro vás význam využít spolupráce s aliancí pro inovaci. Ať sami či s aliancí, mějte na paměti, že firmy, které uspěly, inovovaly nejen prostřednictvím vedení, ale do inovace zapojily celé své okolí a partnery.
Pokud využijete spolupráce s aliancí, tak máte možnost využít i jejích bezplatných služeb. Výhodou nejsou jen bezplatné služby, ale i tým profesionálů z různých oblastí a následné služby, které najdete na jednom místě. Nebudete se tak muset spoléhat pouze na vlastní pohled zevnitř, ale získáte i pohled zvenčí, které k inovacím potřebujete. Znáte přísloví: nevymýšlejte vymyšlené?
Závěrem
Pokud byste uvítali jakékoliv zlepšení ve firmě či v inovaci a nejste si jisti, že na zavedení a řízení inovace máte dost času, odborníků a zkušeností, sjednejte si s námi schůzku anebo nás požádejte o bezplatnou analýzu, která vám pomůže se na vaše potřeby podívat i z jiného úhlu než z toho vašeho.
Miroslav Kohout, tel. 602 563 950, miroslav.kohout@alianceproinovaci.cz