Správným cílem marketingu je vždy zákazník a pochopení jeho potřeb a přání. Ale jaký vlastně je, ten váš zákazník? A co vám umožní nejlépe ho pochopit?
V minulém příspěvku jsme si ukázali, jaké druhy obsahu jsou pro zákazníky nejvíce relevantní v různých fázích nákupního procesu. Dnes se podíváme na to, kdo je vlastně váš zákazník a jak mu obsah správně přizpůsobit.
Člověk je tvor…
Než budete číst dál, zkuste si odpovědět přiléhavým přídavným jménem na to, jaký je člověk tvor a co ho charakterizuje. Na jedné přednášce jsem vyzval posluchače, aby se pokusili dát dohromady co nejvíce takových označení. Jaká to jsou a co to pro vás znamená z marketingového hlediska?
… pohodlný
V online světě se to projevuje tím, že při pohledu na displej je líný dokonce i myslet. Takže se snažte svému čtenáři předložit všechno pěkně až pod nos. Aby váš potenciální zákazník měl všechny podstatné informace právě na té stránce, na kterou kvůli nim přišel. Aby pokud možno nemusel nikam rolovat myší, nebo nedej bože někam klikat. Vůbec se nestyďte věci vysvětlovat jako předškolnímu dítěti a použít správnou infografiku. Názornost je velký pomocník pochopení a o správné pochopení vaší argumentace vám jde především.
… podezíravý
Jak jinak. Při nákupu se přece jedná o jeho peníze. To se snad ani nemůžete divit, že je chce zákazník utratit až ve chvíli, kdy bude mít co největší jistotu, že je vynaloží jak? Co říkáte, dobře? Ale kdeže. Naprostá většina vašich čtenářů se rozhodne ke koupi až tehdy, když budou vědět, že své peníze utratí výhodně!
… hravý
Nic nepřitáhne k vaší značce pozornost a zájem publika lépe, než soutěžní hra, v které bude hlavní cenou vlajková verze vašeho produktu. K rozšíření povědomí o vaší značce skvěle pomohou i zábavné kvízy, v kterých můžete uživatele nenápadně informovat o výhodách vašich produktů. Jakmile nadpis začíná na „Víte, že…“ tak většina čtenářů zpozorní a přímo touží se ujistit o tom, že právě oni jsou těmi, kteří vědí.
… rozumný
Tak to tvrdí nejen název našeho živočišného druhu, ale také klasické ekonomické teorie, podle kterých jsme v podstatě racionální bytosti a jednáme podle toho, co nám přinese největší užitek. Využijte toho a všechny rozumné důvody ke koupi si pěkně chronologicky seřaďte. Červená nit očividné pravdy ať se vine vaší argumentací a jednotlivé kroky logicky a samozřejmě vyplývají jeden z druhého. Potom zákazník netápe, a co lepšího: svůj emotivní krok k nákupu si dokáže kdykoliv rozumově zdůvodnit.
… společenský
A proto neváhejte vaši značku podpořit na sociálních sítích. Nejlépe tak, že budete v kontaktu jak s potenciálními zájemci, tak i se zákazníky, od kterých chcete jak návrat k dalšímu nákupu, tak doporučování vašeho produktu. Máte příležitost reagovat na jejich názory, rozptýlit jejich obavy, informovat je a klidně i pobavit. Každá kladná emoce, kterou předáte, se vám vrátí na kladném vztahu k vaší značce.
… příběhový
Lidé milují příběhy. „Silný lidský příběh“ je hlavním tématem mnoha televizních pořadů, písňových textů, divadelních her i filmových scénářů. Jistě byste uměli několik takových vyjmenovat hned teď z hlavy. Na to zareagovaly i sociální sítě, které umožňují vložit příběh jako samostatný formát. Ať formou série obrázků, nebo krátkého videa. Využijte této možnosti a vložte do svého sdělení příběh. Svůj, svého produktu, někoho známého, zákazníků, kohokoliv. Úspěch vás nemine, protože návštěvníci si zapamatují šťavnatý příběh mnohem lépe, než suchá fakta.
… omylný
Ukažte lidem, že na ně myslíte i v jejich slabších chvilkách. Lidově se říká, že za blbost se platí. Každý zákazník ale ocení, když mu jasně ukážete, že se snažíte jeho chybám předejít, nebo alespoň že za ně u vás nebude platit tolik, jako u konkurence. I to je velkým pomocníkem v rozhodnutí, u koho nakonec nakoupí.
Poznali jste vaše zákazníky v některém hodnocení? Nebo myslíte, že nějaké zásadní chybí? Zkuste se zamyslet nad tím, které to je a jak byste ho využili v marketingu. A že jste ho nenašli v článku? To víte, i autor je jenom člověk 🙂